dinsdag 2 februari 2010

Kisangani est encore plus loin

Nog steeds geen 'authorisation photographique', maar vandaag - 26/01 - zijn we naar de 'Rive Droite' van de Tschopo rivier gereden en van daar heb ik stiekem toch enkele foto's kunnen nemen van Kisangani.


Op deze foto kan je - als je goed kijkt - volgende zaken zien:

- de toren van de Primus brouwerij - rechts -
dit is echter niet van het bier wat je zou denken want hier is Primus blijkbaar een bedrijfje van Heineken. Jaja je leest het goed, zelfs onze noorderburen hebben hier een economische voet aan wal.

- het strand aan de kant van de stad zelf - midden aan het water -
het grootste deel is echter geprivatiseerd - lees: inkom = verplichte consumptie - waardoor mijn verhoopte vergelijking met onze eigenste 'blaarmeersen' niet meer mogelijk is. 

- de waterkrachtcentrale - links -
aangezien het nog steeds over Congo gaat moet ik het woord waterkrachtcentrale misschien toch eventjes verduidelijken. De centrale - officieƫl geopend in de jaren '50 - heeft 3 turbines, waarvan er nu slecht - en dat is echt waar - 1 in werking is. Hierdoor zijn de vele stroompannes in Kisangani natuurlijk snel verklaard.

- de watervallen van de Tshopo - uiterst links tussen de bomen -
over deze watervallen is de enige brug in Kisangani. Deze wordt echter uitermate gecontroleerd/beschermd door militairen die het onmogelijk maken om er zonder begeleidende veiligheidsagent foto's van te nemen. Maar aangezien we nog steeds in Afrika zitten hadden ze natuurlijk geen verrekijkers en slaagde ik er toch in dit panorama te maken.

Ondanks deze enkele twijfelachtig-waardevolle stedelijke entiteiten, wordt het beeld van Kisangani-dat-ik-aan-het-leren-kennen-ben vrij helder:

een tropische stad in een omgeving die mogelijks het aards paradijs zou kunnen zijn.


-ps: dit bericht wou ik al vele dagen geleden posten, maar wegens een lange 'internetpanne' lukt het me nu pas - 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten